De N50 bij Kampen eiste onlangs het tiende, elfde en twaalfde dodelijke slachtoffer in acht jaar. Al jaren wordt er door de Tweede Kamer en burgemeesters van de stad gesmeekt om een oplossing, die er maar niet komt. Ook BVNL heeft hiertoe middels Kamervragen pogingen ondernomen.
Dood door politiek en gerechtelijk falen
“De oplossing is er al lang, namelijk het verbreden van de weg. In 2016 besloot een meerderheid van de Tweede Kamer dat de weg verbreed moest worden, maar nadat die verbreding eerst een paar keer werd uitgesteld, riep de stikstofrechter de plannen een halt toe. Er gaan dus mensen dood door politiek en gerechtelijk falen”, aldus Wybren van Haga, die het alsmaar uitstellen van de verbreding woestmakend en intens verdrietig noemt. Daarom diende BVNL bij de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een motie in om vaart te maken met het verbreden van N50. Deze motie werd dinsdag aangenomen.Â
Voor de bewoners van Kampen is de N50 als een monster dat net buiten de stadsmuren lurkt, op zoek naar nieuwe slachtoffers. Van Haga: “Met de aangenomen BVNL-motie gaan we ervan uit dat de dodenweg eindelijk wordt aangepast.”