BVNL denkt zo 24 procent meer commerciële vluchten te kunnen realiseren, waarbij de regio groot economisch voordeel heeft.
Vliegen straks alleen voor de rijken
In de stemwijzer voor de Provinciale Statenverkiezingen is de stelling terug te vinden dat de luchthaven Rotterdam-The Hague Airport moet worden gesloten. “Klimaatdrampartijen, zoals D66 en GroenLinks, zijn haantje de voorste bij dit ridicule voornemen, maar gaan daarbij compleet voorbij aan de grote negatieve economische impact voor onze regio. Door het aanbod drastisch te verkleinen is vliegen straks alleen voor de rijken weggelegd,” aldus Richard de Mos, die voor BVNL kandidaat is voor zowel het Hoogheemraadschap Delfland (nr. 1) als de Provinciale Staten Zuid-Holland (nr. 50, lijstduwer).
Mocht De Mos met voorkeurstemmen gekozen worden in de Provinciale Staten, dan wil hij dat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) meer (zakelijke) vluchten kan uitvoeren. BVNL ziet mogelijkheden voor groei, zonder fysieke groei van het vliegveld. “Het wordt tijd om te kiezen voor een stevig regionaal vliegveld. Zeker nu uit recentelijk onderzoek naar voren is gekomen dat tweederde van de Rotterdammers het belangrijk zegt te vinden dat de stad een luchthaven heeft. Dat geldt voor Den Haag natuurlijk ook.”
24 procent meer vluchten
BVNL pleit ervoor om de helikoperbewegingen los te koppelen van het overige vliegverkeer. Er zijn duizenden helikopterbewegingen per jaar. De Mos: “Trauma- en politiehelikopters zijn van groot belang voor onze gezondheid en veiligheid en staan ook niet ter discussie. Het is echter wel buitengewoon krom dat deze noodzakelijke vliegbewegingen waar niemand invloed op heeft, ten koste gaan van (zakelijke) vluchten. Het is hoog tijd om onderscheid te maken in het vliegverkeer waar de luchthaven wel en geen invloed op heeft. Dat levert 24 procent meer commerciële vluchten op. Zowel Den Haag als Rotterdam zullen daar groot economisch voordeel bij hebben.”