BVNL Haarlem krijgt signalen dat inwoners die een elektrische rolstoel willen aanvragen, of in aanmerking willen komen voor huishoudelijke hulp, of een traplift lang moeten wachten voor een afspraak met een WMO-consulent. “We zien in andere gemeenten ook dat er zoveel aanvragen zijn dat het langer duurt om die te behandelen“, aldus BVNL-raadslid Joey Rademaker, die iets wil doen aan deze wachtlijsten.
Om meer inzicht te krijgen in de duur van de wachttijden opent BVNL Haarlem een meldpunt. Hier kan men aangeven hoelang het wachten is op huishoudelijke hulp, een traplift of een rolstoel. Melden kan bij: langewachttijden@bvnl.nl.
Het meldpunt kan ook gebruikt worden door ouderen die te maken hebben met lange wachttijden voor reparatie van hun scootmobiel. Rademaker: “We horen over ouderen die bij pech met hun scootmobiel enorm lang moeten wachten op reparatie van hun voertuig. Soms zitten zij noodgedwongen wekenlang thuis. We willen weten hoe dit in Haarlem zit.”
Medische hulpmiddelen
De Vereniging van Verpleegkundigen en Verzorgenden (V&VN) luidde onlangs de noodklok over medische hulpmiddelen die niet of verkeerd geleverd worden. “Ook dit kan bij ons meldpunt worden gemeld. Want patiënten zijn hiervan de dupe. Op het moment dat er iets misgaat, gaat veel kostbare tijd verloren en het levert ook morele stress op bij zorgprofessionals.”
Extra financiële middelen
Mochten de wachttijden ook in Haarlem lang zijn, dan zal Rademaker middels schriftelijke vragen in de gemeenteraad het college oproepen om extra financiële middelen beschikbaar te stellen om eventueel onaanvaardbare wachttijden terug te dringen. “WMO-voorzieningen, zoals: huishoudelijke hulp, aanpassingen in huis en rolstoelen zijn voor veel stadsgenoten essentieel”, aldus Rademaker. “Met een extra financiële bijdrage kunnen complexe vragen van de eenvoudige worden gescheiden. Dat versnelt voor veel Haarlemmers de aanvraagprocedure. Andere gemeenten hebben al extra financiële middelen ter beschikking gesteld. Waar nodig moet Haarlem dit voorbeeld snel volgen!”