BVNL: Belastingdienst moet klein en dienstbaar

Olaf Ephraim: “Vroeger deed men aangifte BIJ de Belastingdienst. Tegenwoordig doet men aangifte TEGEN de Belastingdienst.”

Maar liefst acht procent van de volwassen Nederlanders heeft weleens een klacht ingediend bij de Belastingdienst. De uit de kluiten gegroeide fiscus maakt menigeen het leven zuur met onnavolgbare regels, oneerlijke behandeling en haperende processen. BVNL wil de Belastingdienst hervormen tot een dienstbare, nederige organisatie, met weinig bevoegdheden en een klein takenpakket.

“De Belastingdienst is in het klein, wat Nederland in het groot is: te veel regels, te veel overheid en te weinig aandacht voor het perspectief van de burger en de ondernemer. De menselijke maat is zoek”, zegt BVNL Kamerlid Olaf Ephraim. ‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’, was het aloude credo. Met deze slogan is de Belastingdienst in 2019 stilletjes gestopt. Een teken aan de wand wellicht. Want de realiteit van een kleine en dienstbare Belastingdienst is een stuk weerbarstiger. Er werken tienduizenden mensen, die niet zelden en aantoonbaar misbruik maken van de enorme machtspositie die de Belastingdienst geniet.

Grote problemen
“Dit uit zich tot op de dag van vandaag in de grote problemen met het toeslagenschandaal, de gebrekkige ICT, het Box-3 debacle, het voorstel aanpassing DGA excessief lenen enzovoorts, enzovoorts. Vroeger deed men aangifte BIJ de Belastingdienst. Tegenwoordig doet men aangifte TEGEN de Belastingdienst”, aldus Ephraim, die de Belastingdienst wil hervormen tot een kleine en dienstbare organisatie. “De ideale Belastingdienst stoelt op drie pijlers. Simpeler regels, duidelijkheid en niet tijdens de wedstrijd de spelregels aanpassen.”

De Tweede Kamer gaat vandaag in debat met staatssecretaris Van Rij (Fiscaliteit) over de staat van de Belastingdienst.

Ben jij al lid van BVNL?

Door lid te worden van BVNL profiteer jij van allerlei voordelen.