Maatregelen van klimaatpaus Jetten werken averechts

Wybren van Haga: “Met hogere kosten brandstof en BPM creëert de minister juist een smerig wagenpark!”

“Het voorgestelde plan om de brandstof duurder te maken en BPM te verdubbelen werkt averechts”, aldus Wybren van Haga. “Hierdoor moeten miljoenen werkenden meer gaan betalen voor het woon-werkverkeer en veroudert het wagenpark nog verder. Dit rijdt juist de beoogde duurzaamheid in de wielen.”

Het duurder maken van de BPM zorgt er juist voor dat werkenden langer in hun bestaande, vervuilende, auto’s blijven rijden. Het werkt ook de import van gebruikte auto’s in de hand. Het aantal gebruikte auto’s dat geïmporteerd wordt naar Nederland is de afgelopen jaren al exponentieel toegenomen. Oudere vervuilende auto’s worden zo naar Nederland gehaald, terwijl de nieuwe schone auto’s in de showrooms zullen blijven staan. 

Aanslag op het gezinsbudget
“Met deze lastenverhogende maatregelen worden modaal verdienende hardwerkende gezinnen het hardst geraakt. Van dat D66-beleid moeten we snel af”, vindt Van Haga, die ook de hogere brandstofkosten oneerlijk vindt. “Door per 2024 een verplichting op het mengen van biobrandstof met gewone brandstoffen op te leggen wordt een liter brandstof tot wel 10 cent duurder. Met de toch al tekortschietende onbelaste reiskostenvergoeding van 0,21 eurocent per gereden zakelijke kilometer, wordt het tanken voor de meer dan 4,3 miljoen werkende Nederlanders die met hun privéauto voor de baas regelmatig onderweg zijn onbetaalbaar en een veel te grote aanslag op het gezinsbudget.” 

BVNL vindt dit meer dan onwenselijk. Van Haga: “De keuze in mobiliteit moet vrij zijn en mag de gemiddelde Nederlander niet beperken door het ondoordacht en daarmee onverstandig duur te maken. Volgens VZR-onderzoek is de auto voor ruim 70 procent van de werkenden een noodzaak om werkzaamheden uit te voeren. Met deze lastenverhogende maatregelen worden modaal verdienende, hardwerkende gezinnen het hardst geraakt. Volstrekt onaanvaardbaar en daarom moet er snel een streep door de plannen van minister Jetten.”

Vragen van BVNL aan de minister van Klimaat en Energie:

1) Bent u bekend met de berichtgeving dat uw voorgestelde CO2-uitstootmaatrgelen averechts zullen werken en u met hogere kosten brandstof en BPM juist een smerig wagenpark zult creëren? 

2) Wat vindt u van het feit dat het duurder maken van de BPM er juist voor zorgt dat werkenden langer in hun bestaande, vervuilende, auto’s blijven rijden en het ook de import van gebruikte auto’s in de hand werkt? Graag een gedetailleerd antwoord.

3) Bent u bekend met het feit dat door de per 2024 opgelegde verplichting op het mengen van biobrandstof met gewone brandstoffen een liter brandstof tot wel 10 cent duurder wordt? Wat vindt u ervan dat met de toch al tekortschietende onbelaste reiskostenvergoeding van 0,21 eurocent per gereden zakelijke kilometer, het tanken voor de meer dan 4,3 miljoen werkende Nederlanders die met hun privéauto voor de baas regelmatig onderweg zijn onbetaalbaar wordt en een veel te grote aanslag op het gezinsbudget? Graag een gedetailleerd antwoord. 

4) Deelt u de mening dat de keuze in mobiliteit vrij moet zijn en dat het de gemiddelde Nederlander niet mag beperken door het ondoordacht en daarmee onverstandig duur te maken, zeker omdat volgens VZR-onderzoek de auto voor ruim 70 procent van de werkenden een noodzaak is om werkzaamheden uit te voeren? Zo ja, zou u af willen zien van de voorgestelde CO2-uitstootmaatregelen? Graag een gedetailleerd antwoord.

Ben jij al lid van BVNL?

Door lid te worden van BVNL profiteer jij van allerlei voordelen.