Kabinet compenseert eindelijk hoge brandstofprijzen. Maar is het genoeg?

Eerder deze week werd bekend dat de Belgische regering voornemens is de burgers te compenseren voor de hoge brandstofprijzen. Het Nederlandse kabinet gaf in eerste instantie geen krimp, maar komt nu dan toch met een compensatieplan.

Het kabinet heeft besloten tot een pakket aan maatregelen dat o.a. de accijns op brandstof per 1 april zal verlagen met 17 cent per liter loodvrije benzine en 11 cent per liter diesel. Dit meldt de NOS. Het plan komt na de steeds luider wordende roep om compensatie, nu de brandstofprijzen dusdanig exorbitant stijgen dat de Nederlanders zich genoodzaakt voelen hun auto te laten staan.

Andere keuzes
BVNL wil dat het kabinet opnieuw kritisch gaat kijken naar de begroting. Er is geld genoeg om de hoge brandstofprijzen op te vangen, maar dan moet het kabinet wel andere keuzes gaan maken. En daar ligt precies de crux: dat wil het kabinet liever niet. Gemeenschapsgeld wordt zonder problemen over de balk gesmeten voor volstrekt onzinnige zaken, maar de burger helpen in moeilijke tijden, met zijn eigen belastinggeld notabene, heeft kennelijk geen prioriteit. Dit is onverteerbaar. BVNL wil dat het kwartje van Kok aan de burger wordt teruggegeven. De accijnzen moeten per direct omlaag en de miljarden die gereserveerd zijn voor de doorgeslagen klimaathysterie van het kabinet moeten anders worden verdeeld.
Nederland loopt massaal leeg en aan de pomp en komt daardoor financieel in de problemen. Nog even en huishoudens moeten kiezen of ze hun auto willen volgooien, of hun kinderen te eten willen geven.

Geen luxe, maar noodzaak
Het Nederlandse kabinet kwam steeds niet verder dan nietszeggende verklaringen waarin de burger opgeroepen wordt vooral nog even vol te houden en voorlopig maar wat zuiniger aan te gaan doen. Alsof dat nog mogelijk is, want veel Nederlanders hebben al geen enkele financiƫle ruimte meer, nu het leven alsmaar duurder wordt. Autorijden is voor vele mensen geen luxe-voorziening, maar een noodzaak om hun leven te kunnen vormgeven en in hun onderhoud te kunnen voorzien. Bovendien betalen automobilisten zich al sinds jaar en dag blauw, door alle heffingen die hen worden opgelegd. Nog dieper in de buidel tasten betekent dat er voor velen niets anders meer op zit dan hun auto te laten staan. BVNL is blij met de compensatieplannen, maar vindt het nog niet genoeg. Bovendien is het onbegrijpelijk dat het kabinet zo lang heeft geweigerd weggebruikers tegemoet te komen. Met deze houding worden niet alleen burgers in een lastig parket gebracht, maar krijgt onze toch al noodlijdende economie ook een extra knauw. Mensen moeten de weg op kunnen blijven gaan. Anders komt Nederland, letterlijk en figuurlijk, straks echt helemaal nergens meer.