Beveiligingsbedrijven op Schiphol wijzen sollicitanten die te ver weg wonen af, terwijl juist honderden handjes nodig zijn. “Het heeft er alle schijn van dat Schiphol vanwege klimaatgedram bewust kapot gemanaged wordt om de krimpagenda van dit onverantwoorde kabinet er doorheen te drukken. Men speelt met banen en met onze economie”, aldus Wybren van Haga, die zich al langer inzet om de problemen op Schiphol op te lossen. “Maar met een kabinet dat de boel willens en wetens lijkt te saboteren, is het onbegonnen werk.”
Opengooien Lelystad AirPort
Vanwege het klimaatgedram wordt ook geweigerd om de kant en klare luchthaven Lelystad AirPort open te gooien. Van Haga: “Dat zou de ideale luchthaven zijn om Schiphol qua drukte te ontlasten. Laat de investeringen daar niet voor niets zijn geweest en gooi die luchthaven per direct open.” Wat BVNL betreft is het onaanvaardbaar dat sollicitanten uit Lelystad door Schiphol worden afgewezen voor beveiligingsfuncties. “Zij kunnen juist perfect op Lelystad AirPort aan de slag.”
Vragen van BVNL aan de Minister van Infrastructuur & Waterstaat over sollicitanten die niet op Schiphol worden aangenomen, omdat zij te ver weg wonen:
1. Bent u ermee bekend dat beveiligingsbedrijven sollicitanten afwijzen voor een baan bij Schiphol, omdat zij te ver weg zouden wonen?
2. Klopt het dat er nog honderden vacatures voor beveiligers te vervullen zijn?
3. Bent u van mening dat het dan niet uit te leggen is dat sollicitanten worden afgewezen vanwege de afstand tot Schiphol, terwijl zij wel gekwalificeerd zijn?
4. Kunt u bij de bedrijven nagaan hoeveel sollicitanten hierdoor zijn afgewezen?
5. Wat is het effect op Schiphol? Hoeveel vluchten meer hadden er kunnen vertrekken als deze sollicitanten wel waren aangenomen?
6. Vindt u dat bedrijven moeten afzien van een bepaalde grens tot waar sollicitanten mogen wonen?
7. Kunt u bij de beveiligingsbedrijven de data opvragen waaruit blijkt dat bij mensen die verder dan 50 kilometer wonen, de kans op uitval sterk toeneemt?
8. Vindt u de grotere kans op uitval vanwege een grotere afstand tot Schiphol zelf een goed argument om iemand niet aan te nemen?
9. Als de afstand tot een vliegveld het grote probleem is, wordt het dan niet eens tijd om Lelystad Airport te openen, zodat meer mensen de kans hebben op een baan bij een vliegveld?
10. Gebeurt het afwijzen om de afstand tot Schiphol ook bij bijvoorbeeld de afhandelingsbedrijven?
11. Bent u bereid om met de bedrijven en Schiphol hierover in gesprek te gaan en hun aan te spreken op hun verantwoordelijkheid?