Regionale luchthavens kunnen zomervakantie redden

Vakantievierend Nederland moet zich schrap zetten voor een helse reis. Ondanks het akkoord voor betere lonen en meer personeel, staat Schiphol een chaotische zomer te wachten. BVNL pleit voor het inzetten van regionale luchthavens om de druk te verlichten.

Zwarte zomer
Denk je aan vliegen, dan denk je aan Schiphol. Maar Nederland heeft meer vliegvelden en die kunnen de sleutel zijn tot het redden van de zomervakantie. BVNL heeft er namelijk weinig vertrouwen in dat Schiphol de zaken nog op orde krijgt. Echter, de regionale luchthavens van Nederland kampen wel met een aantal problemen. Vooral financieel hebben de verschillende luchthavens het moeilijk en BVNL krijgt signalen dat de minister weinig bereid is hierin steun te verlenen. Dat is kwalijk, want de luchthavens in de regio kunnen niet alleen Schiphol aanzienlijk ontlasten, zij dragen ook bij aan de bereikbaarheid en de werkgelegenheid van de regio. Kan de minister uitleggen waarom er geen werk gemaakt wordt van het faciliteren van regionale luchthavens, terwijl ons een ‘zwarte zomer’ te wachten staat zonder hen?

Stikstofhoax legt Nederland lam
Naast de luchthavens in de regio die al operationeel zijn, is er natuurlijk ook nog Lelystad Airport. Het is van groot belang dat deze luchthaven snel opengaat. Lelystad kan tot wel 45.000 vluchten per jaar van Schiphol overnemen. Desondanks wordt de opening door de volstrekt idiote stikstofregels continue uitgesteld, terwijl de luchthaven klaar is voor gebruik. Schiphol wordt onder de voet gelopen door stromen woedende passagiers en wij staan erbij en kijken ernaar, in plaats van deze mensen te verplaatsen naar luchthavens waar zij niet uren in de rij hoeven te staan tot zij van pure ellende onwel worden, of met elkaar op de vuist gaan en dan alsnog hun vlucht missen. De stikstofhoax is alleen in theorie een probleem, maar legt ons land in de praktijk lam. BVNL wil dat de minister werk maakt van het optimaal inzetten van alle luchthavens in Nederland en daarvoor alle mogelijke middelen beschikbaar stelt.

Het wordt een hete zomer als we nu niet gaan zorgen dat de situatie op Schiphol snel afkoelt. Miljoenen reizigers zullen straks met hun handen in het haar staan en de economie krijgt rake klappen als ook de zomervakantie uitmondt in een pandemonium op de luchthaven. BVNL wil redden wat er te redden valt. Na twee zwaar beperkte ‘coronazomers’ kunnen we ons een logistieke ramp niet permitteren. En dat is ook niet nodig, want we hebben de mogelijkheid om Nederland, letterlijk en figuurlijk, weer te laten vliegen.