Moet Haarlem meer of minder voertuigen weren om de CO2-uitstoot in te perken? Links en rechts lijnrecht tegenover elkaar

(Uit: het Haarlems Dagblad, door Tim Engelbart)

Als Haarlem vanaf 2025 overgaat tot het stapsgewijs weren van door brandstof aangedreven busjes en vrachtwagens in het centrum, is dat voor D66 onvoldoende. Zij willen ook brom- en snorfietsers daar weg hebben. BVNL sluit zich juist aan bij een coalitie van lokale partijen om de zogeheten nulemissiezone niet in te voeren.

Daarmee lijken linkse en rechtse raadsleden van Haarlem in twee verschillende werelden te leven. co-In de ene wereld gaat de nulemissiezone voor vrachtverkeer nog niet ver genoeg, en moet die per 2026 verder uitgebreid worden met een verbod op brom- en snorfietsen.

“Dat betekent een verbetering voor de gezondheid van voetgangers, omwonenden en brom- en snorfietsrijders zelf door een sterke reductie van hun blootstelling aan plaatselijke uitstoot en vermindering van geluidsoverlast”, zo beargumenteert D66-commissieraadslid Steven Jonker, die aangeeft dat de lucht in Haarlem behoorlijk ongezond is. “In 2022 rookte de gemiddelde Haarlemmer als gevolg van luchtvervuiling ongewild ongeveer vier sigaretten per dag mee. Dat willen zo snel mogelijk veranderen.”

Onbetaalbaar
Samen met GroenLinks, CDA, Actiepartij en de PvdD diende Jonker daarom een initiatiefvoorstel in, dat binnenkort behandeld gaat worden door de gemeenteraad.

Aan de andere zijde van het politieke spectrum bevindt zich BVNL, dat deze week juist aankondigde dat de nulemissiezone voor vrachtverkeer op de helling moet. In allerijl overschakelen op elektrische busjes gaat een ’financieel bloedbad’ onder ondernemers aanrichten, betoogt raadslid Joey Rademaker. “Het verplicht vervangen van het wagenpark is voor de meeste ondernemers onbetaalbaar. Een nieuwe dieselvrachtwagen kost circa 150.000 euro, en een elektrische is veel duurder: 250.000 tot 300.000 euro.”

De Haarlemse BVNL’er waarschuwt voor een faillisementsgolf en wijst bovendien op overbelasting van het stroomnet. Naast BVNL keerde ook FVD zich tegen de invoering van een nulemissiezone. De VVD steunt de maatregel wel, maar wil die niet sluipenderwijs uitbreiden naar personenauto’s.

Linkse meerderheid
Gezien de verhoudingen in de Haarlemse gemeenteraad, waar links een grote meerderheid bezit, zal het bromfietsersvoorstel van D66 het vermoedelijk wel halen en ook de nulemissiezone voor vrachtwagens niet geschrapt worden. Rademaker heeft daarom een truc bedacht. Samen met raadsleden uit Delft en Den Haag heeft hij de website Stopzeroemissiezone.nl opgezet. Daar kunnen burgers een petitie tekenen tegen het beleid, waardoor de Tweede Kamer er uiteindelijk een landelijk stokje voor gaat steken, zo is het idee.

Of die handtekeningenactie iets gaat helpen is nog niet duidelijk, maar Rademaker is hoopvol. “Wij roepen ondernemers en betrokken burgers op om dit burgerinitiatief massaal te ondertekenen.”

Ben jij al lid van BVNL?

Door lid te worden van BVNL profiteer jij van allerlei voordelen.