Kamerlid Van Haga:  “Nederlandse visserijbusiness wordt ten onrechte naar de rand van de afgrond geduwd, er is ontheffing mogelijk!”Â
BVNL-Kamerlid Wybren van Haga reageert verbolgen op het nieuws dat vishandelaren geen dieselbusjes meer zouden mogen gebruiken. “Er ligt sinds juli een aangenomen Kamermotie dat er ontheffingen komen voor ondernemers die bang zijn in de problemen te komen door de naderende zero-emissiezones. Die motie moet het kabinet uitvoeren, zodat onze visserijsector kan blijven bestaan en de dieselbusjes de verse vis iedere dag naar de marktpleinen kunnen brengen.”
BVNL vindt dat van ondernemers (te) grote investeringen worden gevraagd met betrekking tot de zero-emissiezones in Nederlandse binnensteden. “We moeten ondernemers niet duperen. Je kunt als overheid wel een droomwereld creëren, maar als daarbij de randvoorwaarden niet goed zijn ingevuld, moet je er zeker nog niet aan beginnen. In de aangenomen BVNL-motie staat dat de regering ondernemers de mogelijkheid moet geven om een ontheffing voor de zero-emissiezone aan te vragen, als zij door een zwaarwegende reden niet over kunnen stappen op emissieloos vervoer. En als vishandelaren aan de rand van de afgrond staan, is dat een zwaarwegende reden.”Â
Vragen van BVNL aan de minister van Economische Zaken inzake niet uitvoeren aangenomen motie ontheffing zerp-emissiezone:
1) Bent u bekend met de berichtgeving dat er grote zorgen bestaan bij vishandelaren over het verbod op dieselbusjes en de aangenomen BVNL-motie inzake ontheffingen voor zero-emissiezones?Â
2) Deelt u de mening dat we hardwerkende ondernemers onder geen beding mogen duperen?
3) Deelt u de mening dat de rand van de afgrond waar ondernemers door zero-emissiezones nu staan een zwaarwegende reden is om ontheffingen voor zero-emissiezones te geven? Zo ja, wilt u per direct de aangenomen motie die hiertoe oproept ten uitvoer brengen, zodat deze ondernemers niet kopje onder gaan? Graag een gedetailleerd antwoord.