BVNL is klaar met de files in de regio Rivierenland. Op de A2 door de Bommelerwaard staat het verkeer regelmatig vast. “Als de verbreding van de A2 tussen Deil en Vught verder wordt uitgesteld komt de ruggengraat van de mobiliteit in Nederland in gevaar en dat is slecht voor de Nederlandse economie”, aldus Tweede Kamerlid Wybren van Haga. Ook waarschuwt hij dat het toenemende sluipverkeer in dorpen zoals Waardenburg steeds ingrijpender gevolgen zal hebben voor de leefbaarheid.
VVD-minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) maakte afgelopen zomer nog  bekend de verbreding van de A2 te willen uitstellen. Van Haga: “BVNL maakt zich grote zorgen. De A2 tussen Deil en Vught is nu al een knelpunt met zeer regelmatige filevorming. Als gevolg hiervan staat de leefbaarheid in omliggende kernen zwaar onder druk. Deze kernen gaan gebukt onder het sluipverkeer dat de files op de A2 probeert te vermijden.”
1,7 miljard euro
BVNL heeft het verbreden van de A2 als speerpunt in haar verkiezingsprogramma staan en wijst op een onderzoek waaruit eerder is gebleken dat als we nu niets doen, de A2 tussen de knooppunten Deil en Vught in 2030 uitgroeit tot één van de grootste fileknelpunten van ons land. Transport en Logistiek Nederland becijferde onlangs dat files de logistieke sector op jaarbasis 1,7 miljard euro kosten. Naast de snelweg geldt dat ook voor de leefbaarheid. Veel automobilisten proberen de reistijd te verkorten door via dorpen en over dijken in Rivierenland te rijden. Dit sluipverkeer zet de leefbaarheid in kernen zoals Waardenburg volgens de Regio flink onder druk. “Niets doen is geen optie meer”, aldus Van Haga.