BVNL wil opheldering over duikende Schiphol-directeur

Wybren van Haga stelt Kamervragen over de gigantische chaos die er deze meivakantie heerst op Schiphol. “Dit is een bijzonder slecht visitekaartje voor de luchthaven.”

Wanbeleid
“Wat faalt Schiphol hier op een ongelooflijke manier. Honderden passagiers die hun vluchten missen, chaos, extreem lange wachttijden, reisorganisaties die voor miljoenen euro’s de dupe worden en directeur Dick Benschop die in geen velden of wegen te bekennen is om de ontstane chaos kordaat op te lossen. Dit wanbeleid is heel slecht voor het imago van Schiphol”, aldus Van Haga.

BVNL eist opheldering van het Ministerie van Infrastructuur. “Schiphol had de drukte kunnen verwachten, maar reageert apathisch en vraagt reisorganisaties om dit weekend boekingen te annuleren en voor komende week zelfs helemaal geen nieuwe boekingen aan te nemen. KLM schrapt dit weekend tientallen vluchten. Totale waanzin! Wat gaat het Ministerie van Infrastructuur doen om orde op zaken te stellen?”

Vragen van Wybren van Haga aan de minister van Infrastructuur inzake de totale chaos op Schiphol:

1) Bent u bekend met de berichten ‘Brancheorganisatie ANVR: Schiphol had de drukte kunnen verwachten’ en ‘Directeur Schiphol nergens te bekennen tijdens rampweek’?
 
2) Wat vindt u van de ontstane chaos op de luchthaven Schiphol? 

3) Deelt u de mening van brancheorganisatie ANVR dat Schiphol deze drukte had kunnen verwachten? Zo ja, wat zegt dat over het functioneren van de leiding van Schiphol? 

4) Wat gaat u doen om de chaos op Schiphol op te lossen? Graag een gedetailleerd antwoord. 

5) Deelt u de mening dat de chaos het vertrouwen van passagiers in de luchthaven ernstig zal schaden en dat zij na deze situatie liever via een andere luchthaven vliegen, of er zelfs voor kiezen om met ander vervoer op vakantie te gaan? Zo ja, deelt u de mening dat dat slecht is voor de Nederlandse economie? 

6) Wat vindt u van het feit dat Schiphol-directeur Dick Benschop totaal onzichtbaar is bij deze crisis? Kunt u duiden waarom het zo oorverdovend stil blijft? Graag een gedetailleerd antwoord. 

7) Wilt u zich er voor inzetten dat de luchthaven, als compensatie voor de ontstane chaos, de verhoging van 37% aan havengeld terugdraait? Graag een gedetailleerd antwoord.

8) Wat gaat u doen om te helpen bij het oplossen van het personeelstekort bij Schiphol? Graag een gedetailleerd antwoord.

Ben jij al lid van BVNL?

Door lid te worden van BVNL profiteer jij van allerlei voordelen.