Binnenkort stemt de Tweede Kamer over een amendement van Lammert van Raan van de PvdD. Dit amendement roept op om de Nederlandse vliegbelasting opnieuw te verhogen, met 55 euro! Per 1 januari 2023 is de vliegbelasting al verhoogd. BVNL wijst erop dat dit de concurrentiepositie van Schiphol zal schaden.
Alleen duurder, niet schoner
“Met dit amendement wordt per 1 januari 2024 de vliegbelasting verhoogd naar €81,43 per ticket, voor elke passagier vertrekkend vanuit Amsterdam. Dit zal de concurrentiepositie van Schiphol alleen maar verder verslechteren”, aldus BVNL-Kamerlid Wybren van Haga. Enkelzijdige Nederlandse maatregelen lossen wat BVNL betreft niets op en resulteren enkel in een weglek-effect, waar niemand in Nederland, ook het klimaat en het milieu niet, iets mee opschiet.
Van Haga: “De opbrengsten van de vliegbelasting worden niet gebruikt om de sector te verduurzamen. Je maakt vlieger dus alleen duurder en niet schoner. Sterker nog, het wordt dan moeilijker om te investeren in een nieuwe, schonere vloot.”
BVNL vindt dat de stapeling van lastenverzwaringen op een vliegticket nu wel heel erg hard gaat. Van Haga: “De afgelopen jaren zijn er flinke belastingverzwaringen op vliegtickets doorgevoerd. In januari is de huidige vliegbelasting al verdrievoudigd, van €200 mln/ jaar naar € 600 mln/ jaar (nu 26,43 euro). Daar komt bij dat tickets vanaf 2024, vanwege het EU Green Deal FitFor55-pakket uit Europa, ook al fors duurder worden: 80-100 euro gemiddeld per ticket. Daarnaast is er krimp van Schiphol aangekondigd. Dit beleid is een aanval op Schiphol en raakt de Nederlandse economie recht in het hart.”