Om het openbaar vervoer in Nederland aantrekkelijk en betaalbaar te houden voor iedereen moet de BTW op kaartjes worden geschrapt. “Op deze manier kunnen we de ov-tarieven naar beneden krijgen”, aldus Wybren van Haga, die wijst op het feit dat vanaf 1 januari volgend jaar regionale vervoersbedrijven, zoals HTM, Connexxion en de RET de tarieven met ruim zeven procent verhogen vanwege de hogere energieprijzen.
In navolging van Rotterdam heeft Den Haag gisteren aangegeven zich nu ook via de Metropoolregio Rotterdam Den Haag richting het Rijk te roeren om de btw voorlopig op nul procent te zetten. “Alles wordt duurder en het schrappen van de BTW op tram- en buskaartjes kan een beetje verlichting geven”, denkt Van Haga, die wil dat de ov-reiziger niets gaat voelen van de verhoging. “Ik roep de minister van Infrastructuur op om verdere tariefsverhoging binnen het ov hiermee te voorkomen. Als hij hier niet toe overgaat, zal BVNL hiervoor tijdens de Begrotingsbehandeling Infrastructuur in de Tweede Kamer een motie indienen.”
Stop teloorgang ov
BVNL wil paal en perk stellen aan de teloorgang van het openbaar vervoer in Nederland. In verband met personeelstekorten en hoog ziekteverzuim bij vervoersbedrijven is de frequentie van sommige lijnen omlaag gebracht. De NS is al haar loketten aan het sluiten en tram- en bushaltes vervallen bij bosjes vanwege bezuinigingen. Van Haga: “We moeten de mensen juist het ov in krijgen. Maar dat doe je niet met minder lijnen, minder service en duurdere prijzen. Reizigers klagen steen en been over de drukte in het ov en zeggen zich als een sardientje in een blik te voelen.”
BVNL zal bij de begrotingsbehandeling ook komen met andere voorstellen ter verbetering van het ov.