BVNL wil dat het Rijk mee gaat betalen aan een vernieuwing of vervanging van de Zeelandbrug. Deze voor Zeeland belangrijke brug heeft steeds meer onderhoud nodig en dat drukt zwaar op de begroting van de provincie. In 2035 is de brug naar verwachting aan het einde van zijn levensduur en voor mogelijke vervanging of een uitgebreide opknapbeurt moet Zeeland zelf opdraaien.
“Dat is volstrekt onacceptabel”, vindt BVNL-Kamerlid Wybren van Haga, die in het verkiezingsprogramma stelt dat het opwaarderen van de Zeelandbrug een te groot project voor de provincie is.
Vierbaansweg
BVNL wil meer dan alleen de Zeelandbrug. “Zeeland heeft belang bij een goede Midden-Zeeland route. Dat begint bij Goes, via Zierikzee, Bruinisse en het Hellegatsplein”, aldus Van Haga, die vindt dat het hele traject vierbaans moet worden. “De Zeelandbrugverbinding is uitgegroeid tot een nationale verkeersader. Onderhoud, kosten en opwaarderen van de route kunnen dus niet alleen bij de provincie Zeeland komen te liggen. Dat varkentje moeten we samen wassen.”