BVNL Haarlem sluit zich aan bij burgerinitiatief om zero-emissiezone te stoppen

Het besluit van het college van Haarlem om per 1 januari 2025 de zero-emissiezone in te voeren, zal een financieel bloedbad onder MKB-ers en ZZP-ers aanrichten. Met ingang van volgend jaar zijn in dit gebied zogenaamd vervuilende bestelbusjes en vrachtwagens niet meer welkom zijn.

“Van ondernemers worden (te) grote investeringen gevraagd. Het verplicht vervangen van het wagenpark is voor de meeste ondernemers onbetaalbaar. Een nieuwe dieselvrachtwagen kost circa €150.000, een elektrische is veel duurder: €250.000 tot €300.000. Nieuwe elektrische bestelbusjes, klein: €25.000 tot €30.000, middel: €30.000 tot €35.000 en groot: €50.000 tot €60.000. Het emissieloos maken van de stad is een illusie, tenzij je accepteert dat de bedrijven hierdoor failliet gaan, of gedwongen moeten verhuizen en de stad verlaten. Zeker ook omdat de laadinfrastructuur voor elektrisch rijden ontbreekt. Het zero-emissiezonegedram van dit college is volstrekt onaanvaardbaar en economisch zeer onverantwoordelijk”, aldus de BVNL-raadslid Joey Rademaker, die zich hardop afvraagt welk probleem dit wereldvreemde Haarlemse college eigenlijk denkt op te lossen. “Motoren van bestelbusjes en vrachtwagens zijn de afgelopen jaren steeds schoner geworden en deze ontwikkelingen zullen zich blijven voortzetten. Met dit ridicule beleid helpt het college alleen ondernemers naar de bijstand en het zal de werkgelegenheid vernietigen.”

Burgerinitiatief
BVNL Haarlem gaat zich met hand en tand tegen deze zero-emissiewaanzin verzetten en zal dit ondernemersonvriendelijke beleid bij winst bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen direct terugdraaien. “Samen met andere lokale partijen zijn wij ook een burgerinitiatief gestart om zero-emissiezones in steden per direct te stoppen. Wij roepen ondernemers – en betrokken burgers – op om dit burgerinitiatief massaal te ondertekenen, zodat wij het laten eindigen van deze waanzin kunnen behandelen in de Tweede Kamer”, zegt Rademaker, die erop wijst dat zero-emissiezones de aantrekkelijkheid van steden voor ondernemers op het spel zetten. “Bovendien is het stroomnet nu al volledig overbelast door de droombeelden van klimaatrakkers, die niet nadenken over de gevolgen van al die zogenaamd groene dwingelandij.”

Ben jij al lid van BVNL?

Door lid te worden van BVNL profiteer jij van allerlei voordelen.