Uit onderzoek van SEO Economisch Onderzoek blijkt dat de inkrimping van Schiphol ongeveer 13.000 banen zal kosten. Het gaat hier om 10 procent van de werkgelegenheid die direct is toe te schrijven aan Schiphol en de luchtvaartsector. “Duizenden mensen raken onnodig hun baan kwijt door krankzinnig overheidsbeleid en bizarre inkrimpingsplannen”, aldus BVNL-voorman Wybren van Haga.
Niet inkrimpen, wel innoveren
De vliegtuigbonden- en maatschappijen roepen het kabinet op om naar alternatieven te kijken om de doelen te behalen. Zij investeren op dit moment al in nieuwe, stillere vliegtuigen om de geluidsoverlast te beperken. Daarnaast waarschuwt de topman van Easyjet dat er bij een inkrimping van het aantal vluchten, wordt ingezet op grotere vliegtuigen om te voldoen aan de vraag. Deze grotere vliegtuigen stoten normaliter meer uit en veroorzaken meer geluidsoverlast. Van Haga: “Waarom kiezen voor beleid waarmee we onze economie kapot maken? Wat ons betreft gaan we voor innovatie en halen we de inkrimpingsplannen voor Schiphol door de papierversnipperaar.”
Omarm alternatief van stillere vliegtuigen
Schiphol wil dat er harde milieugrenzen komen, waarin bepaald wordt hoeveel lawaai en uitstoot toelaatbaar is op de luchthaven. Volgens Schiphol is het dan niet nodig het aantal vluchten te beperken. Dat stelt de luchthaven in haar zienswijze over de krimp van Schiphol, die het heeft ingediend bij het kabinet. Ook luchtvaartmaatschappij KLM denkt dat krimp overbodig is met stillere vliegtuigen. Het bedrijf ziet niets in het schrappen van vluchten. Vorig jaar besloot minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat dat Schiphol vanwege de geluidsoverlast moet krimpen van 500.000 naar maximaal 440.000 vluchten per jaar. Daarvoor moet het kabinet wel eerst door een aantal hoepels springen: zo moet eerst nog getoetst worden of de krimp wel aan Europese wet- en regelgeving voldoet. Ook wordt onderzocht of het terugbrengen van het aantal vluchten wel veilig kan.
“Geen schrappen tegen geluidsoverlast, maar gewoon stiller vliegen, zodat de economie kan blijven draaien”, vindt Van Haga, die van het kabinet tijd eist om KLM stillere vliegtuigen te laten kopen. “De vernieuwing van de vloot duurt nog zo lang dat de luchtvaartmaatschappij in november 2024 niet zal voldoen aan de geluidsdoelen van het kabinet. Geef onze nationale trots dus tot 2028 wat meer tijd en voer het beperken van het aantal vluchten niet in. Dat schaadt voor KLM de mogelijkheden om bij te blijven met de concurrentie.”
Vandaag debatteert de Tweede Kamer over de laatste ontwikkelingen binnen de luchtvaartsector.