Asielzoekers klagen over eten. BVNL stelt Kamer- en raadsvragen

Een groep asielzoekers die wordt opgevangen in een hotel is in hongerstaking gegaan. De vluchtelingen zijn niet tevreden met de warme maaltijden die ze dagelijks krijgen geserveerd. “Het is een schande dat men het lef heeft om over het geserveerde eten te gaan klagen. Dat is spugen op onze gastvrijheid”, aldus Wybren van Haga en Hart voor Den Haag voorman Richard de Mos, die erop wijzen dat de asielzoekers een zeer gevarieerd menu krijgen voorgeschoteld.

“Er staan zelfs Syrische gerechten op, die met recepten van de mensen in het hotel zelf zijn bereid. De bewoners krijgen rijst, maar ook patat en brood. Vijf keer per week krijgen ze vlees en twee keer vis. ‘s Morgens zijn er vers gemaakte pannenkoeken en croissants. Ze krijgen elke dag drie keer warm eten. Dat is vele malen beter dan het eten wat onze ouderen in verzorgingshuizen krijgen voorgeschoteld”, vinden Van Haga en De Mos, die voor deze ondankbare asielzoekers een duidelijke boodschap hebben: “Inpakken en wegwezen!” 

Vragen van BVNL aan de staatssecretaris van Asiel, inzake klachten van asielzoekers over het eten:

1) Bent u bekend met het bericht dat asielzoekers in hongerstaking zijn gegaan vanwege ‘slecht eten’?

2) Wat vindt u van zoveel ondankbaarheid? Graag een gedetailleerd antwoord. 

3) Deelt u de mening dat klagen over prima maaltijden in een hotel geen enkele pas geeft als je stelt gevlucht te zijn voor oorlog en geweld? Zo ja, kunt u de duidelijke boodschap uitzenden dat inpakken en wegwezen bij zoveel ondankbaarheid geklaag de beste optie is? Graag een gedetailleerd antwoord. 

Ben jij al lid van BVNL?

Door lid te worden van BVNL profiteer jij van allerlei voordelen.