Aan de pomp betaal je voor benzine of diesel weer bijna net zoveel als voordat de accijns werd verlaagd. En automobilisten hoeven er niet op te rekenen dat ze snel weer goedkoper uit zijn, zeggen experts. In de buurlanden is tanken een stuk goedkoper. Dit raakt de Nederlandse economie keihard.
Wie dichtbij de grens woont kan voorlopig beter blijven tanken in het buitenland. In België ben je zo’n 1,96 kwijt voor een liter euro95. In Duitsland betaal je voor een liter E10 zo’n 2.10 euro. Dat laatste verandert op 1 juni. Dan worden in Duitsland de accijnzen maximaal verlaagd tot het laagst toegestane niveau in de EU. Benzine wordt dan 29,55 cent per liter goedkoper en de prijs van diesel zakt 14,04 cent. Een liter benzine gaat dan rond de 1,80 kosten. Dat is 57 cent minder dan de huidige adviesprijs in Nederland.
Bizarre prijsverschillen
“Het is natuurlijk bizar dat we binnen de bewierookte Europese eenheid als Nederlanders veel meer moeten aftikken voor onder meer onze benzine. In de grensregio ontstaan hele stukken niemandsland, doordat Nederlanders massaal in het buitenland tanken. De economie wordt keihard geraakt doordat vrijwel alle mensen uit de grensregio hun levensmiddelen, verzorginsproducten, maar ook alcohol in België en Duitsland halen. De prijsverschillen zijn bizar,” aldus Wybren van Haga, die wil dat de al zo lang beloofde effectentoets voor grensgebieden eindelijk realiteit wordt.Â
Voorzieningenniveau wordt uitgehold
Van Haga: “Al lange tijd wordt er beloofd dat er met een test gekeken gaat worden naar het eventuele effect van nieuw beleid in de grensregio’s. Hierbij moet, zeker nu de benzineprijs weer op recordhoogte komt, worden onderzocht welke voorstellen mogelijke onevenredige consequenties hebben voor de grensgebieden. Op basis van deze onderzoeken moet er een grenseffectentoets ontwikkeld worden, die een vast onderdeel wordt van keuzes voor nieuwe beleidsvormen en regelgeving. Hierdoor zouden de grensregio’s minder negatieve effecten moeten ondervinden van beleidskeuzes en moeten hun belangen beter behartigd worden. Nu is er veel te weinig aandacht voor de regio. Als ze in Duitsland de BTW fors verlagen en er vanuit Den Haag beleid gemaakt wordt dat slecht is voor de concurrentiepositie van de grensgebieden, kan een kind voorspellen dat dit lokaal pijn doet. Het voorzieningenniveau wordt uitgehold. Zo is het vinden van tankstations in de grensregio’s al een hele opgave aan het worden.”
De oproep om snel tot een grenseffectentoets te komen wordt gesteund door de Statenleden Robert Pestman (Groningen) en Arjan de Kok (Gelderland), alsmede door de raadsleden Michael Muijres (Beek), Hans Smolders (Tilburg) en Imke Emons (Horst aan de Maas).