In De Telegraaf heeft de familie van de bij het knooppunt Empel (A59/A2) dodelijk verongelukte Sanne aangegeven te strijden voor een vangrail. BVNL begrijpt het intense verdriet en de frustratie dat er niks gedaan wordt om de verkeersveiligheid daar snel te verbeteren. “Die vangrail moet er komen, liever gisteren nog dan vandaag”, aldus BVNL-Kamerlid Wybren van Haga.
Tot verbazing van de familie stemde een meerderheid van de Tweede Kamer tegen de BVNL-motie om een vangrail te realiseren bij de plek waar Sanne en Hebe in oktober 2022 omkwamen. Eind vorige maand stelde BVNL opnieuw Kamervragen met betrekking tot een nieuw ongeluk op de plek des onheils.
Nooit geld boven verkeersveiligheid
In antwoord op eerdere Kamervragen liet minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat weten dat er tijdens de aanleg in 2009 geen geleiderail was geplaatst, omdat de locatie uit een jaarlijks uitgevoerde analyse niet naar voren kwam als onveilig. “Maar voor het weggedeelte waar het ongeval heeft plaatsgevonden zou, volgens de huidige ontwerprichtlijn, de reeds aanwezige geleiderail doorgetrokken moeten worden. Opschieten dus met die vangrail. Geld mag nooit boven de verkeersveiligheid gaan”, aldus Van Haga.Â
Inmiddels is de door BVNL gestarte petitie om de vangrail te plaatsen bijna 500 keer getekend. Van Haga roept iedereen op de petitie te steunen: “Wij hopen dat nog meer mensen onze petitie zullen ondertekenen, zodat de minister tot inzicht komt om de vangrail te plaatsen.”