BVNL-Kamerlid Wybren van Haga heeft geen goed woord over voor de ‘inclusieve taalgids’ voor het onderwijs, waar het gebruik van de termen ‘jongens en meisjes’ wordt geschrapt.
“In een tijd met een gigantisch lerarentekort en grote problemen in het onderwijs komen met zo’n voorstel, dan verlies je de realiteit wel behoorlijk uit het oog,” aldus Van Haga, die de subsidie voor het LAKS wil stopzetten. “Dit soort wokegedram jaagt leraren weg en zorgt voor grote verwarring bij jonge kinderen, die zich in veruit de meeste gevallen wel gewoon een jongen of een meisje voelen.”Â
Vragen van BVNL aan de minister van onderwijs mbt de inclusieve taalgids van het LAKS:Â
1) Bent u bekend met het voorstel van het LAKS om te komen voor een ‘inclusieve taalgids’ voor het onderwijs?
2) Deelt u de mening dat het voorstel om docenten ‘goedemorgen leerlingen’ of ‘goedemorgen allemaal’ te zeggen, en niet ‘goedemorgen jongens en meisjes’, alsmede te praten ‘die/diegene’, in plaats van ‘hij/zij’ wokegedram is, dat leraren, waarvan we toch al een groot tekort hebben, wegjaagt?Â
3) Deelt u de mening dat deze nieuwe uitwas van wokisme zorgt voor grote verwarring bij jonge kinderen, die zich in veruit de meeste gevallen wel gewoon een jongen of een meisje voelen?Â
4) Wilt u het onderwijs en onze kinderen beschermen tegen dergelijk woke-gedram door de subsidierelatie met het LAKS te beëindigen en de vrijgekomen gelden te stoppen in het bestrijden van de werkelijke problemen van het onderwijs, zoals het gigantische lerarentekort?