Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft de BVNL-motie om de N9 te verbreden verworpen. Na eerdere rampzalige beantwoording van de minister, heeft ook een meerderheid van de Tweede Kamer geen enkele intentie om de bereikbaarheid van Den Helder te verbeteren.
De Kop van Noord-Holland kampt al tientallen jaren met een imagoprobleem. Onder andere mensen die wegtrekken uit de regio, een gebrek aan huisvesting, werkgelegenheid en hoger onderwijs. De bereikbaarheid van het gebied via de provinciale weg N9 speelt daarin een grote rol.
“Ondanks dat uit een studie van Provincie Noord-Holland blijkt dat het verbreden van de N9 tussen Alkmaar en Den Helder één van de oplossingen kan zijn, heeft de Kamer geweigerd om onze motie aan te nemen. Dat terwijl een vierbaansweg langs het Noordhollandsch Kanaal voor het verkeer een tijdwinst kan opleveren,” aldus Wybren Van Haga, die stelt dat de situatie op N9 onhoudbaar is geworden. “Een tweebaansweg van zo’n veertig kilometer lang met een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. En dan ook nog twee dorpen op de route, waar het verkeer regelmatig opstroopt. Regeringspartij CDA had voor de Kamerverkiezingen beloofd hiermee aan de slag te gaan, maar laat het, eenmaal op het pluche, afweten.”
Provinciale Statenverkiezingen
BVNL wil niet alleen de bereikbaarheid van de N9 verbeteren, maar zet ook in op de verdubbeling van het spoor tussen Alkmaar en Den Helder en de aansluiting van de N9 op de A7. “Dit staat al jaren op de wensenlijst van de Noordkopregio. Dat geldt ook voor verbetering van het busvervoer. Kleine dorpen zijn nu erg afhankelijk van de belbus of de buurtbus die in handen is van vrijwilligers. Maar ook hier zijn de antwoorden niks, nada, noppes, niente.” BVNL doet in maart mee met de Provinciale Statenverkiezingen, om zo een lans te breken voor dit deel van Noord-Holland.